tisdag 31 mars 2009

Skrattar högt och känner empati

Som ni alla vet har jag ju en son på snart 2 månader och i fredags fick jag min första dagsersättning från försäkringskassan...... Jag visste redan innan jag kollade beloppet, som betalades ut till mig, att jag skulle få det beräknat efter lägstanivån, som de så tjusigt heter. Detta på grund av att jag får ersättningen beräknad på mitt xtraknäckStatoil bara, då salongen är relativt nystartad och det är andra regler som gäller när man har enskild firma. Vi behöver inte gå in på skillnaderna, för det är inte dit jag vill komma.
Vart jag vill komma är att jag fick ynka 690kr för en hel månad!!!! 
Jag visste när jag planerade barn att jag inte kunde räkna med att få en dräglig mammapenning, så därför har jag jobbat mer på salongen och var på statoil så länge jag pallade, för att kunna lägga undan pengar. Vilket jag lyckades fint med och tyckte det var sundare och kändes tryggare. Litar inte på någon statlig myndighet, tyvärr.
Jag skrattade så jag höll på att dö när jag tittade på mitt kontoutdrag, då de innan ringt mig och verkligen kollat av att jag skulle vara berättigad till hela detta belopp. !!!!! 
Nej, behåll era korvören för er själva! skulle jag kunna säga nu. Det är ju skamligt. 
Tänk på dem som inte sitter i mitt ställe och inte har något annat att leva för!!! Hur ska de kunna överleva???? Hur ska de kunna köpa en fin säng till sitt barn?? Klä dem i mysa, små söta kläder??? Ge dem mat om amningen inte fungerar ordentligt?? Se till att de slipper gå med nerbajjad blöja osv??? Listan kan göras lång ska jag säga.
Klart att alla lägger ju pengarna på olika saker, men detta är ju saker man inte kan va utan.

Jag sa redan från början av min graviditet att jag skulle ha salongen stängd endast en månad, om allt fungerade bra och Tristan mådde bra och inte tog skada av detta. Varför skulle han det egentligen?? Men alla, som redan är föräldrar, har ju måååånga åsikter kan jag erkänna. 
Allt har gått som på räls, kanske för att jag var så inställd på det... eller för att Tristan är lugn och trygg bebis.
Jag hade stängt exakt en månad, sen öppnade jag upp dörrarna igen. 
Jag ammar helt och allt kan ändå gå sin naturliga gång, vilket betyder mycket för mig då jag har allergier till förbannelse!!! (lider inte av det men kan ju hoppas att han slipper det).
Så med tanke på hur BRA ersättning jag kommer få av försäkringskassan, INTE!, så har jag beslutat mig för att det lönar sig för mig att gå till salongen och ta en klippning istället för att ta ut mammapeng. Och det kommer jag göra och spara mina mammadagar till de tillfällen jag inte kan jobba eller liknande.
Är detta rimligt??? Är det så det ska va???

Jag är smart nog att se till att alltid ha det så bra som jag kan ha det och givetvis är ni andra det också, MEN fortfarande finns det människor därute som bara får denna usla ersättning och INGET mer. 
Jag har det gott ändå, eftersom jag är en envis arbetsnarkoman och älskar mitt jobb! Jag suger ut så mycket tid jag kan av dygnet och kan styra mina dagar själv och därmed mina arbetstimmar. 

För er som undrar så jobbar jag inte hela dagarna utan "umgås" väldigt mycket med min son ändå. Det är fördelen med att jobba för sig själv!

Be good, be cool

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar